להתחברות

קהילה צומחת

איך מתכוננים לשנה החדשה | מקורות

אושר והתחלות חדשות

אשליית האושר והאמת של הצמיחה האישית

המילה "אושר" נמצאת בשימוש רב, יחסית, למרות שאם נשאל אנשים רבים מהו, לדעתם, הפירוש של המילה הזו, נקבל מגוון של תשובות שמגיעות מדעות שונות ומפרספקטיבה שמגיעה מהלך הרוח הפרטי של מי שנשאל.

האמת היא שאיננו יודעים כל כך להגדיר את המושג "אושר" וככל הנראה הוא מייצג משאלה שלעולם לא תיפסק להגיע למצב בו "הכל באמת בסדר", שהשמחה רבה יותר, שאין כמעט בעיות, שדברים מסתדרים באופן חלק, שיש סיפוק גדול יותר מכל מה שעושים…ועוד.

ומבלי שנשים לב לכך, אנחנו מייצרים לעצמנו את המושג אושר ככזה ש…לרוב לא נוכל להשיגו. בתוך המציאות הלא מושלמת בה אנו חיים, קשה להחזיק מעמד בלי איזושהי תקווה, בלי איזשהו ניצוץ של אפשרות שמתי שהוא יקרו הדברים המושלמים, הנהדרים, הנפלאים וההרמוניים ביותר שיכולים להתרחש.

וכך אנו נותרים, באופן קבוע, עם אשליית האושר, כמשאלה בלתי מושגת אלא למספר רגעים, מעת לעת, במצבים נדירים ויוצאי דופן אליהם אנחנו אחר כך מתגעגעים ואליהם גם נטפח נוסטלגיה…כדי לא "לקלקל" את אשליית האושר. אנחנו "נדאג לזה" שה"אושר" יישאר, מרבית הזמן, כמצב אמורפי, חמקמק ובלתי מושג, בדיוק כפי שנמשיך בכל עת לטפח את התקווה ש"יום אחד תבוא הגאולה" מבלי שבאמת נניח, באופן הגיוני, שהדבר עשוי לקרות מחר, מחרתיים או בעוד שבוע מהיום.

אנחנו חיים במציאות לא מושלמת וזה לא חדש לאף אחת ולאף אחד. המציאות הלא מושלמת תמשיך להיות כזו, גם אם נחווה מעת לעת רגעים של אושר צרוף ומושלם. כך זה עובד ואלה "כללי המשחק" שאיתם אנו מתקיימים כאן, לפחות בעת הזו. במידה וקיים "גן עדן" אפשרי לנו, הוא ככל הנראה רחוק מאד מאיתנו… ולאור האמת הזו, קשה לבוא בטענות למי שממשיכה להחזיק בכוח באשליית האושר ובתקווה לבואו.

אך אותה מציאות לא מושלמת מציעה לנו הצעה "משתלמת" יותר מזו שאשליית האושר יכולה לספק לנו, הן מבחינת ההקלה בקשיים והן מבחינת תוצאות לטווח ארוך. בתוך אותה מציאות לא מושלמת ואף פעמים רבות, מתסכלת, טמונה גם ההזמנה וההזדמנות לצמיחה אישית ולתהליכי התפתחות משמעותיים ביותר, שמעניקים לזמן שאנו שוהים כאן תכלית עמוקה ואף רגעי חסד לא מעטים שיכולים אף…להגביר את תדירות חוויות האושר שאנו חווים.

כאשר צמיחה אישית הופכת לאידאל מרכזי תוך הבנת המגבלות ואשליית האושר המתעתעת, ניתן להיעזר בכלים שאיתם "עובדים" עם המציאות הלא מושלמת הזו, במקום לנסות ולברוח ממנה, לעבר פנטזיות בלתי אפשריות ומעורפלות.

כאשר אנו מצליחים להביט אל המציאות הלא מושלמת "לתוך העיניים" ומחליטים לצאת לעבודה, למסע, להרפתקה ולהתנסות שתוביל אותנו, בהדרגה, ליכולת להתמודד טוב יותר עם המציאות הלא מושלמת בה אנו חיים, נוכל לשים את אשליית האושר במקום הנכון לה, בפרופורציות המעשיות ובמקומה להשיג הישגים מספקים, שיש בהם לעתים מידה לא קטנה של שמחה ותחושת יכולת להתקדם במעלה החיים הלא צפויים אותם בחרנו לחיות כאן, כבני אדם, בכדור הארץ.

וכך ניתן להגיע ל"עיסקה" משתלמת יותר עם החיים — נתמסר ככל יכולתנו לעבודת צמיחה אישית ובתמורה, מעת לעת, במינון שלא נוכל לשלוט בו, יגמלו לנו החיים בפרסים ובמחוות של ניצוצות מרגשים ומאושרים, שייאשרו לנו שאנו סדרך הנכונה והאפשרית. צמיחה היא משהו מתמשך, אפילו אינסופי, כזה שבונה את עצמו ומתעצם. אושר, לעומת זאת, הוא חוויה רגעית, חמקמקה שאם לא מנוהלת נכונה יכולה גם להותיר אותנו ריקים ומאוכזבים.

מקורות אחרונים באתר