להתחברות

קהילה צומחת

דמנציה: מה חשוב לדעת? | מקורות

דמנציה וששת החושים

ששת החושים ודמנציה:
המלצות מכיוון קצת שונה… הרפואה הסינית
חוש הטעם: לעיתים קרובות אנו מתמקדים בתזונה דלת טעמים – מתוק, מלוח ואולי גם מעט חריף או חמוץ. אנו נמנעים מלגרות את כל הטעמים בכל ארוחה כפי שנחוץ. הטעמים מהווים תדר מסוים הנחוץ לגוף ובחוסר, אנו לוקים למעשה בתת-תזונה של תדרי הטעמים. חבל מאד כי בקלות רבה ניתן לפתור בעיה זו בעזרת, מרכיבי המזון והתבלינים. כדאי להימנע מכל האבקות והתוספים המלאכותיים אשר מטעים את הגוף אך בפועל נותנים מעט טעמים.
חוש הריח: חוש הריח גם הוא לא פועל די הצורך. הריחות המלאכותיים מסתירים את מרבית הריחות. המזונות השונים והלא בריאים לנו יוצרים גודש בנחירי האף ומונעים מאתנו להריח. הזיהום ההולך וגדל בגין התעשייה, הרכבים והעישון גם הם בולמים את יכולת רירית האף להפריד בין הריחות השונים. חוש הריח הוא הפרימיטיבי ביותר מבין החושים, אזור הביטוי שלו במוח הוא הרחב ביותר. ושוב אנו לוקים ב"תת-ריח" ובחוסר פעילות של שטח נרחב ביותר של המוח. מומלץ לגרות את הריחות- להביא פרחים, שמנים, פירות וירקות, לצאת החוצה בערב, אך בעיקר ליצור זמינות לאותם ריחות ולא רק בשעות הפעילות.
שמיעה: הצלילים שאנו שומעים הם בודדים ובעוצמה שעל סף הנזק השמיעתי. שוב איננו נהנים משלל הצלילים אשר הטבע והמוסיקה הקלאסית מציעים. במוסיקה המודרנית אנו מקשיבים למעט צלילים צורמניים ובעוצמה רבה מדי. כיום ישנן עבודות רבות המציגות את הנזק הרב הנגרם מרעשים מוגברים. התעשייה עצמה מרעישה ביותר והמיגון לעובדים לא מתאים או לא נאכף כיאות. רעש המכוניות החולפות מהווה מטרד קבוע הממסך על הצלילים האחרים. באלצהיימר לדוגמא, נשמר האיזור במוח האחראי על צלילים ומקצב. המלצה חמה ביותר היא להשמיע מוסיקה, אפילו על האוזניים- באוזניות- שהיתה אהובה פעם. בנוסף ליצור יחד מוסיקה זו חוויה מאד פותחת ומאפשרת. גם מוסיקה רגועה לפני מקלחת יכולה מאד להועיל.
חוש הראייה: איננו מנצלים את חוש הראייה שלנו במידה הנדרשת. אנו לא יוצאים די אל הטבע בכדי להנות משלל הצבעים והגוונים. החשיפה שלנו לכל קשת הצבעים הקיימת בטבע מועטה ביותר הואיל ואנו סגורים בארבע קירות הבית או מקום העבודה. שוב איננו יוצאים לצוד את לחמנו בטבע. אזור נרחב בחלקו האחורי של המוח, באזור גזע המוח , לא מתפתח ואף מתנוון, לאורך הזמן. צאו החוצה ככל שניתן, התבוננו בספרים בעלי תמונות מרהיבות, דאגו כי הדיירים נחשפים למראות שונים ולא רק לטלוויזיה.
חוש המישוש: שטח המגע של העור עם העולם החיצון הוא רב ביותר. במקום לאפשר לעור לחוש את האוויר, את הריחות והצלילים, את השדות האלקטרומגנטים ולהתחכך כך סתם בטבע הנפלא, . אנו פוסעים עם נעליים בעלות סולית גומי המבודדת את השדה האלקטרומגנטי המגיע מן האדמה שהוא חיוני ביותר לגוף ויותר מזה משאירים אנשים כל היום בכיסא הגלגלים או במיטה.
בעבודות של השנים האחרונות הולכת ומתבהרת החשיבות הרבה של אותן שדות המגיעות ממעמקי האדמה וחודרות אל הגוף.
בהיעדר חמישה חושים פעילים, כיצד נוכל לדבר על ביטוי החוש השישי? מן הסתם הוא לא יבוא לידי ביטוי ויכולת האינטואיציה, הביטוי של העצמי הגבוה, כלל לא יתממש. נפנה אל אחרים לעזרה בכל נושא ונדשדש הרחק מאחורי אלו אשר מפעילים כל העת את החושים והחוש השישי שלהם בא לידי ביטוי מלא.
המלצות:
1. נפעיל את חמשת החושים והרבה ככל האפשר וכמובן לאורך זמן. אנו ניזום את גירוי החושים ולא נמתין לגרייה מזדמנת.
2.נשתדל להימנע מנזקי הסביבה האופפים אותנו. משימה לא קלה בתנאי החיים של המאה שלנו.
3. נאבחן את מצב האנרגיה של האיברים השונים. נתמוך באלו החלשים והלא מאוזנים. באוכלוסיה הבוגרת נתמוך בכליות כדי להמנע מחוסר בולט מוקדם מן הרגיל.