להתחברות

קהילה צומחת

אינפנטליזציה בגיל השלישי | מקורות

כבד את אביך ואת אמך

המשמעות המעשית של כיבוד הורים

נאמר בתורה בנושא כבוד הורים:
"איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמרו,אני ה' אלוקיכם"( ויקרא יט,ג).
כלומר המשמעות כאן היא לירוא מההורים, לפחד מהם, ואילו מצד שני נאמר בעשרת הדיברות "כבד את אביך ואת אמך",
האם יש קונפליקט בין יראה ובין כיבוד ?.

על מנת להבין משמעות היראה והכבוד נעיין בדברי אחד מחכמינו הסמ"ג – (חלק מצות עשה – מצוה קיב/קיג) "כבד אביך ואת אמך" ,
איש אמו ואביו תראו": מצות עשה כתב בדברות הראשונות ואחרונות "כבד את אביך ואת אמך"
ותניא בירושלמי דפאה (פ"א ה"א): אמר רבי שמעון בן יוחי: גדול כבוד אב ואם שהחמיר בו הכתוב מכבוד המקום,
שבכבוד המקום כתיב: "כבד את ה' מהונך" אם יתן לך בית תקבע בה מזוזה, אם יתן לך טלית תקבע בו ציצית, אם יתן לך ממון תעשה ממנו צדקה.
אבל בכבוד אב ואם אין כתיב מהונך שאפילו אין לך כלום אתה צריך לטחון בריחים בשבילם.
השוה הכתוב מורא אב ואם למורא המקום.
שנאמר "איש אמו ואביו תיראו" וכתיב "את ה' אלקיך תירא", ובענין הכבוד הקדים כבוד האב לכבוד האם לפי שלבו נוטה יותר לכבד אמו מפני שמשדלתו בדברים,
ובמורא הקדים מורא האם למורא האב לפי שלבו ירא יותר מגערת אביו ללמדך ששניהם שוים בין בכבוד בין במורא כדאיתא בפ"ק דקידושין (ל, ב).