להתחברות

קהילה צומחת

קבלת החלטות | מקורות

קצת חשיבה

מה זה בעצם קבלת החלטות?

 יום-יום מתמודדים בני אדם עם שורת בעיות מסוגים שונים ועם הצורך לקבל החלטות ברמות שונות.

המרכיב המרכזי בתהליך קבלת ההחלטות הוא הצורך לבחור במהלך רצוי מבין חלופות אחדות אפשריות. ניתן להגדיר כל התמודדות עם בעיה כקושי בבחירה בין פתרונות אפשריים. על כן קבלת החלטות היא שלב מהותי בתהליך של פתרון בעיות.

קבלת החלטות היא פרי תהליך מורכב, שבו פועלים הדדית משתנים אחדים. חלק מן המשתנים – סובייקטיביים, והם קשורים לאדם המחליט, לתכונותיו, להעדפותיו, לסגנונו ולתפיסתו את המצב, וחלקם – אובייקטיביים, ונובעים מאילוצי המצב ומאופי ההחלטה העתידה להתקבל. בכל עיון בתהליך קבלת החלטות ופתרון בעיות חייבים להתייחס לכל מערכת הגורמים המשפיעים עליו ולקשרי הגומלין שביניהם.

בספרות המחקרית פותחו מודלים שונים לקבלת החלטות ולפתרון בעיות, ששאבו את השראתם מעולם המדע, הכלכלה והמשחקים. מודלים אלה מבוססים על ההנחה, שהאדם המתלבט פועל תמיד בהיגיון, שואף להשיג את מרב הרווחים, ומסוגל לעבד נתונים ללא הגבלה. בדיקת תהליכי החשיבה האנושית מלמדת אותנו, שהחשיבה אינה חופפת בהכרח את חוקי הלוגיקה. והראיה לכך – אנשים שונים מקבלים החלטות שונות במצבים דומים. לעיתים מקבל האדם החלטות שאינן מסתמכות על מודל לוגי, והן תוצר של מנגנונים אחרים כגון: הרגל, מנגנוני הגנה, תגובה לדיסוננס קוגניטיבי וכד'. למרות הניסיון להבנות את תהליך קבלת ההחלטות על מודלים אובייקטיביים, חשוב להדגיש את הסובייקטיביות בתהליך. גם איסוף הנתונים, שהוא לכאורה אובייקטיבי, עובר סינון סובייקטיבי, המתבטא בפרטים שהאדם יתייחס אליהם כאל עיקר – ויציב אותם ב"דמות" מול הפרטים המשניים שיכניס ל"רקע".

הכרת תהליכים אלו הם שלב חשוב בהעשרת הידע של הקהילה בתחום קבלת החלטות. מומלץ לשוחח עם הקהילה על הקשיים הנלווים לשלבים השונים בתהליך של פתרון בעיות וקבלת החלטות, ובפיתוח מיומנויות רלוונטיות להתמודדות בשלבים השונים:

א. הגדרת הבעיה – מה מקשה על ההגדרה, ובאילו כלים מתמודדים עם קושי זה, וכיצד?

ב. ראיית הבעיה מזוויות שונות – הבנת הצורך בשינוי הפרספקטיבה לשם יצירת ראייה מקיפה של הבעיה, ולשם הגמשת היכולת לאתר לה חלופות שונות.

ג. פיתוח מיומנות של שאילת שאלות ככלי מרכזי בחקירת הבעיה בכל שלביה, ובפיתוח חשיבה ביקורתית.

ד. הגמשת החשיבה – פיתוח חשיבה יצירתית ככלי חשוב בפיתוח יכולת גמישה לראות חלופות שונות לפתרון.

ה. מצבים המזמנים קבלת החלטות – אימון בקבלת החלטות במצבי חיים שונים.