להתחברות

קהילה צומחת

מאגר רעיונות מהשטח | מקורות

רעיונות מבית האבות הספרדי חיפה

תודה רבה לטניה!

קהילות צומחות בבית האבות הספרדי

  1. לפי החלטה של דיירים ממחלקות שונות הצטרפנו לפרויקט "סבתא גרב" סריגה לילדים ותרומה לילדים נזקקים

  2. בשתי קהילות החלטנו לקיים פרויקט "היו זמנים…" "הינו צירים…"

מטרות: שיפור איכות חיים של הדיירים, היכרות הדיירים, צוות ומשפחות, שיפור גאווה של הדיירים, העצמת הדיירים, עידוד תקשורת של הדיירים, עידוד גירוי חושים, העלאת זיכרונות… דוגמה מצורבת

  1. התחלנו לקיים מדי פעם מפגשים "קהילה צומחת מוסיקלית" – זה נותן הרגשה מאוד טובה וגם הצוות וגם המשפחות יותר מתקרבים למפגשים שלנו.

 

  1. באשכולות הדיור החלטנו לעשות בוקר גיבוש מוסיקלי עם זמרים משפחות דיירים והצוות (הדיירים רוצים לאפות עוגיות ליום הזה וקישוטים ולהכיר יותר טוב את זמרים שהם אוהבים והצוות. בוקר הזה יתקיים בחנוכה ודיירים רוצים להדליק נרות חנוכה ביחש עם משפחות והצוות

 

  1. בבית האבות גם מתקיים פעם בחודש פורום צוות בכיר ונציגים של אשכולות הדיור (במפגשים של קהילה צומחת באשכולות הדיור דיירים מספרים על בעיות וצרכים והכול מה שחשוב להם ונציגם של הדיירים – מעברים בפורום הזה הכול לצוות בכיר)

 

  1. במפגשים של קהילות צומחות- תרגילים משתנים: תרגילים עם מוסיקה שונה, תרגילים בסגנון תאי-צ' , תרגילים שהדיירים רוצים, תרגילים (זיכרון של הרגשה פיזית) למשל לתפור כפתורים, לעלות במדרגות, לנגן בפסנתר, כינור….

 

  1. משחקים חברתיים במפגשים של קהילה צומחת:

  • גילוי דיירי או איש צוות לפי: כול. רמזים, אופי…

  • משחקי כדור:

  1. לזרוק למשהו רוצים ולשואל מה שרוצים (שם המשחק – "רק אמת")

  2. "אסוציאציות" מפתחת קהילתית זורקת כדור לכל אחד ואומרת מילה או מוסג וכל אחד מהדיירים, הצוות והמשתפים אומר אסוציאציה שלו.

  3. "מילים יפות" – מעברים כדור מאחד לשני וכול אחד מוסיף מילה יפה וטובה (לא להגיד מילה שכבר הייתה)

  4. משחק כדור "ראי שלי" כל משתתף עושה תרגיל עם כדור והשכן שלו עשה אותו דבר וממצאי תרגיל משלו ועד הסוף המעגל…

  • עבודה עם חפץ

  1. לפזר חפצים שונים בעצמה המעגל כל אחד לפי התור או לפי הרצון בוחר חפץ ואומר למה הוא בחר ומה מזכיר לו חפץ הזה (ואחרים יכולים לשאול שאלות ולהגיד מה זה מזכיר להם.

  2. להשתמש בשיחות ובדיונים חפץ (להחליט כמובן יחד עם דיירים) ולמי שיש חפץ ביד – רק לו יש סחוט דיבור

  3. לקחת חשף של דייר או איש צוות ולתת לדיירים למשש וליראות ולחשוב ולהדיד מה הם יכולים לספר על בן אדם (השם לא ידוע) שמשתמש בחפץ הזה ובסוף להגיד של מי החפץ ולנתח מה היה נחון מה לא

  4. קלייה למטרה בעצמה המעגל מפאת ארץ ישראל, מפאת עולם או ציור גדול של גוף של בן אדם, ים, קוסמוס… אפשר לוח עם מספרים – היקר שיהיה פלקת או סדין גדול. כל אחד לפי התור או לפי הרצון זורק חפץ (סקוט חול, מטפחת… ) ואיפה שחפץ נפל – למשל עיר חיפה – אז בן אדם מספר סיפור קטן בנושה הזה (סיפור מאוד אישי) אפשר לעשות משחק חשבון עם נותנים מספרים ומפגרים אותם בפלקט.

  1. דיירים באשכולות הדיור (יש כרגע 2 אשכולות) נתנו שמות לאשכולות "יסמין" ו "כלנית" והחליטו לעשות כל מני שלטים מחומרים שונים, לוחות שנה… (אנו עשינו שלטים מקרמיקה ביחד, דיירת גב' תלמה כסלו רקמה שתי תמונות. עשינו לוחות שנה לכול אשכול עם יסמין וכלנית, התקיים מפגש מיוחד על הסטורה של יסמין וכלנית. תפריטים בשולחן בכול אשכול מקושטים לפי השם של אשכול ( אפשר לתת לכול קהלה צומחת שם ולנשות להכניס אווירה קהילתית לכול בית ומחלקה. – דוגמה מצורבת

 

  1. דיירים באשכולות הדיור דוברי ספרדית ורוסית החליטו שהם רוצים לקבל כול הודעות בשפה שהם מדברים ועכשיו כול הודעות, תפריט יומי, הזמנות… דיירים מקבלים ב 3 שפות :עברית, רוסית וספרדית. (הם מאוד מרוצים מזה)

 

  1. בכול מחלקות במסגרת קהילה צומחת מתקיימים טקסים וקבלת תעודות