להתחברות

קהילה צומחת

איך מתכוננים לשנה החדשה | מקורות

שינויי הרגלים 1.

שינוי הרגלים בשנה החדשה
אחד הדברים הקשים ביותר לעשות הוא לשנות הרגלים. בני אדם זקוקים להרגלים. זה מרגיע, זה בטוח, זה מוכר. הרגלים ושגרה שומרים עלינו מפני חרדה ומפני הלא ידוע. כמו כן, שינוי הרגלים טומן בחובו חוסר נוחות בתחילת השינוי. כך למשל, כל אדם שהחל אי פעם לעסוק בספורט והתמיד, יכול להעיד כי תקופת האימונים הראשונה הייתה מאד לא נעימה, ופעמים רבות הוא שקל לעזוב בשל חוסר נוחות זו.

זמן החגים ידוע כזמן לעשות חשבון נפש ולבקש סליחה. השנה אנחנו מציעים דבר חדש, לקחת את השנה החדשה כהזדמנות להסתכל קדימה, ולא להצטער על דברים שנעשו. את העבר לא ניתן לשנות והתמקדות בטעויות שנעשו לא עוזרת לנו לשנות את ההתנהגות בהווה ובעתיד. לפעמים ההתמקדות בעבר אינה מלמדת אלא מייאשת וגורמת לנו לחשוב כי איננו יכולים לבצע שינוי לאור ניסיון העבר הכושל. זוהי כמובן אינה המציאות – העובדה שלא הצלחתי לבצע משהו בעבר אינה מנבאת חוסר הצלחה בעתיד. קיימות אפשרויות נוספות: אולי לא ניסיתי מספיק, אולי יש עוד דרכים להגיע למטרה, אולי לא נתתי לעצמי קרדיט על הצלחות חלקיות ולכן הרמתי ידיים.

ההבנה שטעינו אינה מובילה לשינוי ההתנהגות. פעמים רבות יכול האדם להצביע בקלות רבה על הדברים שיכל לבצע באופן שונה, אך בפועל הוא חוזר שוב ושוב על אותן התנהגויות ולא מצליח לשנותן. הדוגמאות הן רבות ומגוונות:
אנשים יודעים מהי אכילה נכונה ובכל זאת אינם מצליחים לעמוד בפיתויים, ואוכלים יותר ממה שהתכוונו לאכול. ידוע כי פעילות גופנית חשובה לשמירה על בריאות נפשית ופיזית ובכל זאת רבים יעדיפו לראות משחק כדורגל מלצאת ולשחק כדורגל. ערמת הניירת המצטברת של תשלומים, הודעות ומטלות היא מנת חלקם של רובנו, ועם זאת נעדיף לעבור לידה פעמים רבות במהלך השבוע ולא להתיישב ולטפל בה. להפסיק לעשן, לא לקחת דברים ללב, לא להתעצבן בכביש, לאכול בריא, ללכת לישון מוקדם, לא לדחות דברים….והרשימה עוד ארוכה.

מקורות אחרונים באתר