להתחברות

קהילה צומחת

עמדות פתיחה

sources

סיכום 1.6.2014

סיכום הדיון:

בסוגיה ראשונה זו רצינו לבחון כיצד רואים הקשיש ומשפחתו את הכניסה לבית האבות ואת האתגר שבמעבר-
מחיים עצמאיים בבית – או חיי תלות אך במרחב האישי והמוגן של ביתו של אדם- למעבר לבית האבות,
מקום ממוסד, בחברה לא תמיד פשוטה, ועם סדר יום ותעסוקה הנקבעים ע"י אחרים ולא על ידי האדם.

מדיוננו עולה כי חשיבות עצומה יש להכנה המוקדמת לכניסה לבית האבות- בעיקר במרכזי היום-
וכן למאמץ לתת לכל אדם כמה שיותר יכולת החלטה על חייו בתהליך עצמו ולאחר מכן בחיים בבית האבות.

ליאורה בר טור- בספרה" האתגר שבהזדקנות" מציעה כי בריאות נפשית בהזדקנות = התמודדות עם המציאות המשתנה.
הכוונה לתהליך דינמי משתנה כשלמעשה אין הבחנה בין זקנים לצעירים. אם הצעירים מתמודדים עם כניסה לבית ספר, עם שינויים רבים בגיל ההתבגרות, מחיי רווקות לזוגיות, להורות, וכן הלאה, הרי שבמהלך ההזדקנות צפויים שינויים רבים נוספים בחיי האדם- יציאה לגמלאות, ירידה במצב בריאות, אבדן בן או בת זוג, הסתגלות לחיים ללא בן זוג, מעבר לבית אבות ועוד. כל אלה דורשים הסתגלות למציאות חיים שהשתנתה,כשהאיום המרחף מעל הוא אבדן הזהות והעצמאות הפיזית והרגשית.

    הבריאות הנפשית החיובית מבוססת על 6 קריטריונים:

קבלה עצמית וקבלת העבר שלי
קיומו של קשר אינטימי חם ומספק עם אדם אחד משמעותי
תחושה של אוטונומיה בקבלת החלטות וניהול חיי
שליטה אופטימלית בסביבה. היכולת לממש רצונות ובחירות.
קיומם של מטרות בחיים (סיבה לקום בבוקר)
תחושה של התפתחות בניגוד לתחושת סטגנציה

כאשר נאפשר את קיומם של אלו- נאפשר לאדם בבית האבות להתאקלם בצורה הטובה ביותר, להמשיך את חייו בצורה הבריאה והנכונה ביותר ואולי בסופו של דבר גם נשנה את תפיסת בית האבות כמקום קשה ומורכב.

  • ריקי דואניס

    , לדעתי קשיש שעובר לבית אבות עובר תהליך של פרידה מהבית.. חושש מאובדן עצמאות, אובדן יכולת בחירה.. סיום פרק בחייו.… , לדעתי קשיש שעובר לבית אבות עובר תהליך של פרידה מהבית.. חושש מאובדן עצמאות, אובדן יכולת בחירה.. סיום פרק בחייו. עליו לעבור תהליך הסתגלות . (צפיה בדעה במקור)
  • שנהב נגאוקר

    , אולי אפילו לנסות בהדרגה ולהתחיל  במרכז יום....... ולא להחליט ביום אחד זה תהליך נפשי ופיזי לא קל לקשיש.  … , אולי אפילו לנסות בהדרגה ולהתחיל  במרכז יום....... ולא להחליט ביום אחד זה תהליך נפשי ופיזי לא קל לקשיש.     (צפיה בדעה במקור)
  • חנה אילון

    , קשה לאימא אבל תאמינו לי שקשה גם לילדים.זאת תקופה קשה ביותר.צריך עזרה מקצועית , קשה לאימא אבל תאמינו לי שקשה גם לילדים.זאת תקופה קשה ביותר.צריך עזרה מקצועית (צפיה בדעה במקור)
  • חנה אילון

    החמישיה הקאמרית – בית אבות, רצוי  מאוד לצפות החמישיה הקאמרית – בית אבות, רצוי  מאוד לצפות (צפיה בדעה במקור)
  • קושיה
    עורך

    , נשמח לשמוע מכן - מה ניתן לעשות כדי לרכך את תהליך הכניסה לבית . במיוחד לאור הסרטונים שראינו .… , נשמח לשמוע מכן - מה ניתן לעשות כדי לרכך את תהליך הכניסה לבית . במיוחד לאור הסרטונים שראינו . ממתינים בקוצר רוח להצעותכם שבת שלום   (צפיה בדעה במקור)
  • תמר דשבסקי

    ,   הרבה פעמים הכניסה לבית האבות היא כל כך קשה מכיוון שהתפיסה של כל מי שגר מחוץ לבית האבות… ,   הרבה פעמים הכניסה לבית האבות היא כל כך קשה מכיוון שהתפיסה של כל מי שגר מחוץ לבית האבות הוא כל כך שלילי- לעיתים בצדק ולעיתים לא - תפיסה שמתעצבת לאורך החיים- כך שכאשר כן כבר נכנסים לבת האבות זה נראה כעונש, כמקום ירוד, כמקום בו אנשים רק מחכים למות.   לדעתי התהליך החשוב ביותר הוא שינוי התדמית הזו- מתוארת מצוין בסרטון המצורף http://youtu.be/LwtqFb_fz9g     http://youtu.be/LwtqFb_fz9g   (צפיה בדעה במקור)
  • שנהב נגאוקר

    , אפשר אולי להסביר לקשיש מהו בית אבות... לקחת אותו לסבב בתי אבות ולתת לו חלק בבחירת בית האבות יתכן… , אפשר אולי להסביר לקשיש מהו בית אבות... לקחת אותו לסבב בתי אבות ולתת לו חלק בבחירת בית האבות יתכן שזה יקנה לו ביטחון. (צפיה בדעה במקור)
  • קושיה
    עורך

    , בקשה לכולם  : לאור הדיון החשוב הזה - נשמח לשמוע - האם וכיצד אתם מסייעים בפועל, בתהליך המעבר הזה… , בקשה לכולם  : לאור הדיון החשוב הזה - נשמח לשמוע - האם וכיצד אתם מסייעים בפועל, בתהליך המעבר הזה ? חשוב מאוד לפרט - כדי שכולנו נוכל ללמוד רעיונות אחד מהשני. אפשר גם לספר על נסיונות שלא הצליחו וכמובן גם על כאלו שהצליחו (צפיה בדעה במקור)
  • תמר דשבסקי

    שלום וברכה   נתקלתי במאמר מרתק של פרופ שמוטקין, מצורף בזאת קישור, מוזמנים להנות ממנו גם, מאד ברוח הקהילה הצומחת...… שלום וברכה   נתקלתי במאמר מרתק של פרופ שמוטקין, מצורף בזאת קישור, מוזמנים להנות ממנו גם, מאד ברוח הקהילה הצומחת...     המשך יום מרתק   (צפיה בדעה במקור)
  • תמר דשבסקי

    שלום וברכה   נתקלתי בראיון מרתק של פרופ שמוטקין, מצורף בזאת קישור, מוזמנים להנות ממנו גם, מאד ברוח הקהילה הצומחת...… שלום וברכה   נתקלתי בראיון מרתק של פרופ שמוטקין, מצורף בזאת קישור, מוזמנים להנות ממנו גם, מאד ברוח הקהילה הצומחת...     המשך יום מרתק   (צפיה בדעה במקור)
  • תמר דשבסקי

    שלום וברכה   נתקלתי בראיון מרתק של פרופ שמוטקין, מצורף בזאת קישור, מוזמנים להנות ממנו גם, מאד ברוח הקהילה הצומחת...… שלום וברכה   נתקלתי בראיון מרתק של פרופ שמוטקין, מצורף בזאת קישור, מוזמנים להנות ממנו גם, מאד ברוח הקהילה הצומחת...     המשך יום מרתק   (צפיה בדעה במקור)

מקורות עיקריים